SLOWAKIJE 2013

Vrijdag 16 augustus 2013
29 personen die zich om 4u in de morgen klaar maken om af te reizen naar een onbekend land: SloWakije!! Waar zijn we aan begonnen. Maar na een perfecte vlucht landden we op de luchthaven van Wenen waar onze gids Gerdi ons opwachtte en ons onmiddellijk naar het luxe hotel Devin bracht. We begonnen direct aan de stadswandeling: steil omhoog naar de burcht en dan langs mooie straten en pleinen met zijn standbeelden. We onthouden het bronzen beeld op het riooldeksel met zijn drievoudige uitleg: ofwel een verzetsstrijder, ofwel iemand die onderduikt voor de bombardementen ofwel een voyeur die onder de rokken van de dames kijkt. Wat verder het beeld van "schone lgnatius", een dorpsgek die onder de oorlog gek werd ingevolge de deportatie van zijn geliefde. Hij leefde jarenlang op de overschotten van de klanten van de koffiehuizen in de straat. De groene ceramiek dakpannen op het oude stadhuis duiden op de vele imitaties van de stad Wenen. We genoten van de mooie allée, van het avondeten en van ons mooi hotel.

Zaterdag 17 augustus

We bezoeken in Modra een keramiek tabriek, dat op sterven na dood is en daarna de wijnkelder, waar we mochten proeven van zes verschillende wijnen. Daarna werden de gesprekken levendiger. Een bezoek aan een plaatselijke "Vlaamse kermis" van de jagersclub sloot de dag af. We bereikten ons hotel "Sojka", wat Vlaamse gaai betekent.

Zondag 18 Augustus

Vandaag bleven we in de Liptov-regio met een bezoek aan de hoogste toppen van de Lage Tatra. Dat deden we met twee verschillende kabelliften: ééntje van 50 personen en eentje van 20 personen. Het uit zicht was magnifiek. Na het middagmaal bezochten we de sprookjesgrotten van de Demanovska vallei. De grot van de vrijheid: 1,5 miljoen jaar oud en toevallig rond het jaar 1930 ontdekt. Omdat de toegangen onder het wateroppervlak van de rivier lagen was de grot ontoegankelijk en was er geen enkel leven. De wandeling in de grot gaat over een hoogteverschil van 120m. Er zijn 35 km gangen. Gelukkig deden we die niet allemaal. We sloten af met een bezoek aan een houten gevangenis c he k e rk v an Vitj te uit de 17 de eeuw die naar de huidige locatie verplaatst werd om dat het dorpje waar ze vroeger stond opgegeven werd voor het stuwmeer in de omgeving.

Maandag 19 augustus

We trekken oostwaarts naar Spissky Hrad. Eén van de grootste burchten van Europa die nooit werd veroverd doch die vermoedelijke tengevolge van een brand in de keuken in 1780 volledig uitgebrand is. Toen werd de burcht niet meer bewoond, doch enkel als kazerne gebruikt. Bij het stoken van brandewijn zou de brand ontstaan zijn. Het ligt op een verticale rotswand van 40 meter hoog op een hoogte van 632 m. Het enige water in deze burcht was het regenwater dat via een dakconstructie in een put werd verzameld. We eten in een befaamd restaurant met typische Slovaakse gerechten. Na de middag is er het bezoek aan Spissky Kapitula met zijn Sint-Martinus - kathedraal uit de 12de eeuw en zijn fameuze retabels. Naast de kathedraal is het groot seminarie en er tegenover het bisschoppelijk paleis. Een belangrijk religieus centrum.

We vielen van het ene uiterste in het andere: plots waren we in een nederzetting van Roma - zigeuners. Zij maken 10% van de bevolking uit. Maar wat een verschil met het nette Slovakije dat we tot nog toe zagen. We besluiten de dag in Levoca. Ook daar bewonderen we een mooi retabel.

Dinsdag 20 augustus

We trekken naar het levendige stadje Liptovsky Mlkulas, waar we op het marktplein kunnen genieten van een koffie, maar niet voor lang want er staat een boottocht op het stuwmeer op het programma. Het weer trekt op en we genieten van de tocht. Na de streeklunch in eigen hotel vertrekken we naar de "grootste waterval ter wereld en de tweede van Slovakij" dixit de gids. Het was een klein afgietsel van de waterval van Coo, maar..... het weer viel ook tegen en daarna bezochten we het door UNESCO beschermde bergdorpje Vikolinec. Enkele moedigen deden het laatste gedeelte te voet. De gids trakteerde op een plaatselijke likeur.

Woensdag 21 augustus
We beginnen onze dag in het buurdorpje Partizanska Lupca, waar we zowel de katholieke als de protestantse kerk bezochten. En dan reden we door een prachtige vallei voor een korte halte in een plaatselijke herberg te Liptovska Luzna. De supermarkt deed er gouden zaken. Nog voor de middag bereikten we Spania Dolina: een oud mijnwerkersdorpje dat door een plaatselijke chirurg helemaal uitgebouwd wordt. Het was er eerlijk toeven op het marktplein. De lunch gebruikten we in Banska Bystrica, een mooie stad. Wat opviel waren de vele kantoren van banken.

Donderdag 22 augustus
Rustdag. 16 personen trokken naar de thermale baden, een dorpje verder. Met water van 39 graden werden al onze ledematen gemasseerd. We hadden spijt dat we uit het water moesten. Anderen hebben wandelingen gemaakt in de buurt. 's Avonds was er een folklore avond met goulasch, een orkest en veel dansplezier. Blijkbaar had niemand last van spierpijn.

Vrijdag 23 augustus

Vandaag stond op het programma het kleinste hooggebergte van Europa: de Hoge Tatra. Met een tandrad gingen we naar een hoger punt van waar we een deugddoende wandeling konden doen rond een mooi gletsjermeer. Middagmaal aan het meer. En daarna vrije tijd in het stadje Stary Smokovec. We sloten af op het mooie pleintje van Spisska Sobota.

Zaterdag 24 augustus

Orava is de laatste regio die we verkenden. We begonnen met een vlottentocht op de rivier: een enige belevenis. Dan een bezoek aan de burcht. Het hoogste deel van de burcht werd gebouwd in de 13de eeuw en is in hout. Dat is nu niet meer toegankelijk wegens onstabiel. In deze burcht werden de eerste filmen van Dracula opgenomen. In ieder deel van de burcht zorgen plaatselijke mensen voor een animatie. Gelukkig hadden we onze gids om het te vertalen. Langs het dorpje Poolbiel, met zijn typische huizen van de Husieten. Die zijn versierd met het uitzagen in de gevel van een kelk met hostie. Langs daar kon ook de damp van de oven ontsnappen. Dan reden we door naar Orevka Dedinyeen, waar een soort Bokrijk getoond wordt met volkse architectuur van typsche huizen en bewoning van de 19de en begin 20ste eeuw. 's Avonds was het barbeçue in het hotel.

Zondag 25 augustus

Om 10 u vertrok de bus naar Wenen, waar we het vliegtuig namen richting Brussel. Alleen in Brussel moesten we wachten op de busjes ..... Dit was in een notendop onze reis en er was nog zoveel meer dat hier niet opgeschreven staat.